fredag 15. september 2017

Frø

Jeg har altfor mange frø i frøkofferten min! – Frøkoffert? spør du kanskje. - Ja, jeg har en liten koffert - med frø! Og i vinter sådde jeg, nok en gang, litt i overkant mange! Det ble noen hundre staudeplanter, nærmere 1.000 kjempeverbena, men jeg klarte å begrense meg til cirka 150 tomatplanter.

Grønnsaker, busker og trær kom i tillegg! Trærne (valnøttrær) fikk jeg faktisk gitt vekk, og en del av de andre også, men jeg bestemte meg for at nå fikk jeg stoppe opp litt i innkjøpet av frø. Det blir fort for mange planter! (Heldigvis er det ikke alt som spirer!)

Men allerede nå i midten av september har jeg gått på min første “sprekk”! I dag har jeg bestilt to forsendelser med frø fra utlandet. Det er noen år (og noen frøposer) siden jeg ble tipset av en kamerat om eBay… (Takk O!) På eBay får du kjøpt “alt mulig”! Deriblant frø. Da jeg i ettermiddag søkte på “seeds” fikk jeg opp at det var 253.945 treff! Og blant blå vannmelon og sorte roser finner man både grønnsaker, sommerblomster, stauder, tropiske planter, busker, trær, ja, både det man kan tenke seg og mer til!

Skjermbilde (5)Skjermbilde fra eBay, du kan klikke på bildet og komme videre til eBay.

Men det går selvsagt an å søke mer spesifikt enn bare på “seeds”. Vil du finne tomatfrø har du drøyt 13.000 å velge mellom, – vil du ha solsikker kan du velge blant snaue 2.000 treff!

Men det finnes andre gode aktører også. Jeg har noen stykker jeg ofte anbefaler hvis folk spør, for jeg har gode erfaringer med å kjøpe frø fra dem.

Impecta fröhandel (svensk) har godt utvalg og greie priser.

Albinus frø (dansk) er også fint å handle med!

Chiltern seeds (engelsk) har stort og godt utvalg.

Thompson & Morgan (engelsk) er også stort og har godt utvalg.

Her i Norge har vi:

Garden living (både frø, løk, barrotsstauder og mer til).

Zimtrade frø

…og flere andre! Og de har sikkert gode frø de også! Men det er altså disse forhandlerne jeg har erfaringer med. Utelukkende positive. – Vel, nå hender det av og til at frøene i en pose ikke vil spire, og det kan jo være kjedelig, men mitt tips er å så mye forskjellig – og glede seg over det som kommer opp!

Jeg bør vel nevne at ved import fra utlandet gjelder grensen på 350 kroner for varer og porto også for frø. Men det går an å bestille i flere omganger!

Så er det kanskje noen som lurer på hvorfor jeg skriver om frø nå, og ikke venter til våren. – Vel, jeg sår hele året! Mange stauder, busker og trær trenger en periode med kulde og gjerne litt vekslende vær før de spirer utpå ettervinteren, men de fleste sommerblomster og grønsaker kan godt vente til våren! – Men det skader ikke å ha frøene klar!

Jeg hadde jo egentlig nok til de neste rundene med såing, men, nå har jeg som sagt et par nye forsendelser på vei – og jeg gleder meg til å få dem i hus. Mer siden!

ko

2 kommentarer:

  1. Hei! Så fin oversikt, frøshopping er en fast aktivitet hver vinter! Av de du nevner har jeg mest erfaring med Impecta. Noen egen koffert har jeg ikke, men det samler seg opp en del over tid, ja. Høster i tillegg frø fra feriehagen, kjekt å ha noen sorter som går igjen. God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Så hyggelig å høre fra deg igjen! :-)
      Ja, jeg skal nok bruke en og annen kveld til å bla meg gjennom frøkataloger både på nettet og i papirform (jeg får et par i posten). - Og så er det alltid spennende med frø! Trenger de noen form for stratifisering for å spire? Vil de i det heletatt spire?
      Det er langtfra alt jeg lykkes med, men jeg kommer aldri til å gi meg! ;-)
      ko

      Slett