onsdag 5. mai 2010

Ryllik – achillea millefolium

Ugrass? - Ja, jeg har ofte tenkt det når jeg har røska opp små planter av den ville rylliken som har forflyttet seg fra veikanten like ved – og inn i staudebedet. De er jo fine forsåvidt, men litt kjedelige kanskje, med sine skittenhvite blomster (som riktignok av og til går mot lys rosa).

Da er det noe annet med praktrylliken! Achilea filipendulina – som står med sine store gule blomsterskjermer på meterhøye stive stilker!

Men av og til hender det noe som gjør at man forandrer syn på sakene. – Som i fjor, da vi hadde besøk av en kamerat som vel er omtrent like hageinteressert som meg. I tillegg til å grave opp og sende med ham flere poser fulle med stauder fra hagen – tok vi oss også tid til et besøk i et lokalt hagesenter som ikke er del av en større kjede – og dermed både mer spennende og mye koseligere enn de fleste “storsentre” er. (For all del, – jeg liker å gå og kikke og handle litt der også, bare så det er sagt!)

Men der fant jeg altså to sorter “vanlig” ryllik… Og de fikk meg til å endre mening! Nå ville jeg ha ryllik inn i hagen! – Den ene sorten het ‘Terracotta’ og den andre ‘Walther Funcke’. – Og ingen av disse var skittenhvite i fargen! Den ene avsløres av navnet sitt: Den var virkelig terracottafarget! Og aldeles nydelig. Jeg forelsket meg straks. – Den andre, ‘Walther Funcke’ var mørkere i fargen, men jeg tenkte de ville kunne danne et godt par i hagen!

Men nok innledningsprat – over til bildene:

2009-07-19 (10)

Dette er ‘Terracotta’. – Jeg må vel innrømme at det først og fremst var denne jeg falt for!

2009-07-19 (5)

Og dette er ‘Walther Funcke’.
(Klikk på bildene dersom du vil lese mer om disse to rylliksortene).

Jeg har funnet litt opplysninger om både ‘Terracotta’ og ‘Walther Funcke’. Begge ble introdusert av tyskeren Ernst Pagels, som også har avlet fram flere sorter. Utfra det jeg så i hagen i fjor, oppførte de seg ganske likt, så jeg omtaler dem stort sett som én og samme plante.

Høyden på ‘Terracotta’ er opptil 75 centimeter, så det er en relativt høy ryllik i forhold til de som vokser vilt i grøftekanten. ‘Walther Funcke’ er noe lavere, omtrent opptil 60 centimeter.

Men når det gjelder vekstvilkår ser det ut til at de har ganske like krav. – Den vil gjerne stå full sol, på et litt tørt voksested – og skal ikke ha gjødsel! – Gjødsel vil ikke gi større blomstring, men heller føre til at planten rett og slett vokser seg “floppy”! Planten kan med fordel deles hvert andre eller tredje år!

Ved regelmessig å fjerne avblomstrede blomsterstander, vil den kunne blomstre bortimot uavbrutt fra juni til langt uti september, og blomstene står godt både avskårne og tørkede!

Jeg kunne selvsagt gitt meg med de to sortene jeg fikk tak på i fjor sommer, – men jeg fikk litt blod på tann, så jeg bestilte en pose frø fra Thompson & Morgan, nemlig Achillea millefolium ‘Summer berries’. Jeg fulgte ikke spireanvisningen på pakken, men sådde frøene ut i potter i første halvdel av februar – og satt dem ute. – Lys fikk de, frøene, men 15-20 grader celsius fikk de slett ikke, men plutselig var de i gang med spiringen likevel. – Det enkle er ofte det beste!

2010-02-12 Frøsåing (13)

Nå er de priklet over i småpotter, – fortsatt ute, - så jeg regner med det blir noen hardføre små tøffinger! Og jeg gleder meg til å plante dem ut i hagen. – Jeg vet akkurat hvor jeg vil ha dem!
Må bare passe på å merke dem på et eller annet vis, så jeg ikke glemmer meg vekk og luker dem vekk som… – ugrass!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar