mandag 3. mai 2010

Svensk hageinspirasjon

I fjor høst kom jeg mer eller mindre tilfeldig over SVTs programrekke “Trädgårdsfredag”, – og jeg koste meg virkelig med de deilige programmene når det var kaldt og høstlig ute! På pcen kunne jeg se programmene akkurat når det passet meg – og jeg satt mer enn en gang med en sovende baby i fanget og bare slappet av og nøt de flotte bildene og inspirerende ideene!

Pernilla_485

(Bildet er hentet fra SVTs sider, og programomtalen som følger likeså):

“Pernilla flyttar in

Del 1 av 8

Det är sista veckan i april och Pernilla Månsson Colt flyttar in i sin kolonilott. Det är dags att väcka trädgården till liv. Träden ska beskäras, buskar ska klippas och pelargonerna ska få ett nytt liv. Det här året får hon hjälp av trädgårdsmästaren John Taylor. Vi får svar på om den extremt bistra vintern har skadat våra trädgårdar. Hur kan man ta tillvara på alla avklippta grenar från de beskurna träden? Pernilla visar hur hon påskyndar den efterlängtade våren genom att låta dem blomma i förtid. Kocken Tareq Taylor får en liten försådd chiliplanta och blir inspirerad till att laga mat över valborgselden.”

Nå har jeg atter en gang sittet med minsten på fanget (febervarm og slapp i dag stakkars) og sett på Pernilla, Tareq og “ny trädgårdsmäster” John. – Og jeg gleder meg til å følge en ny sesong av Trädgårdsfredag!

Men gode tips og ideer skal deles – så derfor ønsker jeg å tipse dere som av ulike grunner havner innom bloggen min! Klikk på bildet av Pernilla – eller omtalen av programmet, som begge deler er lenket direkte til første programmet i serien!

*******************************************************************************************

Selv tenker jeg å prikle små georgineplanter i dag! – Det er ei uke siden jeg sådde dem – og cirka 200 planter har spirt! Litt i overkant av hva jeg håpet på, men jeg får prikle ut de fleste mens de ennå er ganske små og jeg kan få håndtert dem uten å ødelegge for mye av røttene!

2010-05-01 Dahlia, frøplanter (8)

Dette bildet er to dager gammelt, og mye har skjedd siden da. – Jeg kommer tilbake med rapporter – men ikke glem Trädgårdsfredag nå da!

Knut Olav

2 kommentarer:

  1. Ja, da kommenterer jeg mitt eget blogginnlegg:

    Nå har jeg fått priklet ut tre brett, altså 120 små georgineplanter - og det er fortsatt noen igjen i pottene jeg bredsådde i, men de får stå et par dager til - så jeg ser om alle jeg har priklet ut klarer flyttingen.
    Noen få fine småplanter ble ødelagt i røttene, men det var et fåtall. De aller fleste fikk jeg veldig greit opp av potta og over i ny jord!

    40 av Dahlia 'Bishop's Children' og 20 av de fire andre sortene. - Eller "sort og sort", - det er jo frøplanter, så det er ikke godt å si hvordan de blir seende ut alle sammen! Variasjon blir det nok!

    Eneste er at i løpet av en halvtime nå, ble et brett til fire brett... - Og om ikke så lenge må hver av småplantene ha mer plass slik at hvert brett blir tre nye brett... - Så håper jeg bare at vi har kommet så langt at jeg da kan plante dem ut - før jeg virkelig får plassmangel! ;-)

    Knut Olav

    SvarSlett
  2. å hjelpe mæ førr en blogg du har.. førr ikkje snakke om hage!! æ e næsten mållaus.. og DET skal mykkje tell..

    ja..ja.. æ kan vesst drømme videre i drivhuset æ...

    å skulle du suse forbi dk må du gjerne komme å rydde opp i hagen min, det ser ikkje ut der:))

    takk for titten..

    SvarSlett