fredag 28. mai 2010

Fullmåne i mai…

Tidligere år har jeg hatt som regel for meg selv å ikke plante ut georginer og andre frostømfintlige planter før noen dager etter at det har vært fullmåne i mai.

Er det klarvær rundt fullmåne blir det ofte kaldt! Til og med i mai kan det godt bli et par frostnetter rundt fullmåne.

Full_moon from Wikipedia, 600 px

(Fotografi lånt fra Wikipedia).

I år kom fullmånen veldig sent i måneden, og jeg må si jeg hadde ikke særlig tro på at det kunne bli frost. Det er fullmåne i dag. Men jammen meg, det har vært kjempekaldt, og jeg fikk rapport hjemmenfra at de hadde måttet skrape is på bilene i går!

Vel, vel. Ingen fare, for jeg har latt alt som ikke tåler frost stå inne eller i drivhuset, men det viser vel bare at jeg kan fortsette å bruke maifullmånen for å fastsette når jeg kan plante de sarte små ut – sjøl om den kommer helt i slutten av måneden!

Knut Olav

PS. Georginene venter jeg gjerne med til begynnelsen av juni uansett. – Og samtidig skal alle agapanthusene ut av drivhuset!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar