onsdag 19. mai 2010

Purpursolhatt – Echinacea purpurea

2009-07-19 (25)
Purpursolhatt er en sterk og vakker staude som blomstrer på ettersommeren. Absolutt en plante verdt å ha i hagen – og i tillegg brukes den i medisin mot forkjølelse… – Jeg tror imidlertid jeg vil anbefale å kjøpe det ferdige produktet framfor å eksperimentere sjøl – med mindre noen har gode erfaringer de vil dele med oss i en kommentar!
Blomsten på bildet over har akkurat begynt å strekke ut kronbladene, og ser fremdeles ganske annerledes ut enn den vil gjøre et par uker senere. Også “knotten” i midten endrer form og blir en anelse mer eggformet etterhvert – den er faktisk ganske pen lenge etter at kronbladene begynner å visne…
2009-07-29 Hagen i juli (87)
Det er ganske mange år siden jeg sådde purpursolhatt første gang – og jeg fikk mange fine planter. – Joda, det tar alltid litt tid når man skal så disse staudene, men til gjengjeld får man en haug med planter for en billing penge, – men kanskje enda viktigere: Gleden over selv å kunne dyrke fram nydelige blomster fra frø! – Og får man for mange for sin egen hage finnes det alltid en nabo, et familiemedlem eller en venn som mer enn gjerne takker ja til å ta imot en fin plante!
2009-07-29 Hagen i juli (94)
Her har jeg tatt bildet fra et annet perspektiv, nemlig rett ovenfra. Midten av blomsten er jo faktisk bortimot brunoransje, – en ganske spenstig fargekombinasjon synes jeg, med kronbladene, som om man skal være ærlig vel er mer rosa enn purpur…
Purpursolhatten har i mange år kommet i rosa (purpur) og i tillegg hvitt. Mén, – det skjer jo stadig ting i planteverdenen, og de siste åra har det kommet på markedet sorter som er både oransje, gule – og nesten grønne! Så her er det bare å følge med på blogger, i hageblader – og i hagesentrene i løpet av sommeren. – Jeg fikk tak på et par planter med henholdsvis gule og oransje blomster i fjor sommer, og jeg håper de dukker opp igjen i hagen i år – jeg husker ikke helt hvor jeg satt dem…
Jeg har også sådd frø fra Thompson & Morgan, både av gule og av en fargeblanding, så det blir spennende å se – neste år – hvilke blomsterfarger vi ender opp med!
Purpursolhatten blir fra 60 til 120 centimeter høy, trives i tørr jord i full sol, og blomstrer fra juli til september. Det er som sagt en lettvinn og grei plante å ha i hagen, kanskje med et unntak: Den er litt sein til å komme i gang, og hvis man har mye arbeid på gang i et bed og ikke har merket av hvor den står, – kan man lett komme til å sette spaden midt i den – eller hakke den opp for å få plass til noe annet… – Vel vel… Planten formeres ganske lett og greit med egne frø dersom man vil ha flere planter, eller ved deling. Man kan også ta rotstiklinger. – Jeg har imidlertid ikke vært helt fornøyd med resultatet når jeg har delt større planter, jeg synes ikke de har hentet seg inn igjen så godt som jeg hadde håpt på – så jeg kommer til å sette min lit til frøformering. – Men, smaken er jo som kjent delt, så det er sikkert noen som har andre erfaringer enn det jeg har!
Knut Olav

3 kommentarer:

  1. Purpursolhat er meget facinerende og flot desværre er mine gule døde da jeg plantede dem for tæt på de andre stauder, de skal have luft omkring sig har jeg erfaret. I år har jeg sået egne frø af "Magnus" og det er gået godt.
    Rigtig flotte billeder du viser:)

    SvarSlett
  2. Da blir det tilläggsljus och frö på mig nästa vinter. Jag har också försökt dela plantor men det går aldrig bra..

    SvarSlett
  3. Solhatter er flotte:)Fortsatt imponerende den hagen din...

    SvarSlett