onsdag 5. mai 2010

Vårerteknapp – Lathyrus vernus

I slutten av april og begynnelsen av mai blomstrer vårerteknappen. Da jeg tilfeldigvis kom over den på et hagesenter jeg besøkte for 6-7 år siden, hadde jeg aldri verken sett den eller hørt om den, men den ble med meg hjem – og har siden stått og vokst seg større år for år.

2009-04-26 (46)

30-40 centimter høy er den, med nydelige små lillarosa erteblomster. Men på denne årstida viser den seg likevel godt i staudebedet – for det er ikke så mye annet som har nådd samme høyden ennå.
Det anbefales visst å plante den i halvskygge, men hos oss står den i full sol, i forkanten av et staudebed – og det går helt fint!

2009-04-26 (47)

Et nærbilde viser litt bedre de nydelige små blomstene! Vårerteknappen er en av de mest lettvinne planter vi har i hagen. Den steller seg selv – og så frør den seg, men ikke på noen invaderende måte, som enkelte av de andre staudene (særlig storklokke, marikåpe og rødknapp har tatt litt av de siste årene). – Nei, søte, små vårerteknapplanter dukker opp her og der, og noen av dem har jeg tatt vare på og satt i potter for å ha kontroll på dem til de blir passe store!

2009-04-30 April (42)

Her kan du se hvor godt den viser seg i bedet! – Og siden den står helt foran, så er det ikke noen fare for at den blir helt overgrodd…

For den som måtte ønske en rent rosa vårerteknapp, – vel, så går det helt fint. Det finnes nemlig en sort som heter ‘Roseus’ og en som heter ‘Rosenelfe’. – Jeg kom over min i fjor vår, og har plantet den i en annen del av hagen, slik at frøplantene jeg finner der forhåpentligvis vil være like rosa som opphavet sitt. – Men hvem vet – bier og humler lever et hemmelighetsfullt liv, og for alt jeg vet kan de jo godt ha vært bortpå begge plantene – og da er det ikke godt å vite hvilke farger jeg får på frøplantene!

2009-04-30 April (70)

Her er et nærbilde av ‘Rosenelfe’, tatt på terrassen, før den kom i jorda helt i slutten av april 2009. Den er jo nesten som en liten “prinsesseblomst!”

Danske Havenyt.dk har en liten omtale av vårerteknappen, eller “vårfladbelg” som den heter på dansk. Klikk på lenken hvis du vil lese den.

Forøvrig anbefaler jeg nyhetsbrevet til Havenyt.dk. En gang i uka kan du motta hyggelig nyhetsbrev helt gratis – og i og med at Danmark ligger litt foran oss her i Norge nå på våren, så kan du få en deilig dansk forsmak på hva vi har i vente. – Med eller uten vårerteknapp!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar