torsdag 12. august 2010

Siste stikk

Tirsdag 10. august og det er på tide å pakke sammen og komme oss vestover igjen. 7 uker på sørlandet er over. Hagen har måttet klare seg litt mer på egenhånd i år enn tidligere, for huset måtte males – og så har minsten krevd sitt. 10 måneder har hun blitt nå, Karen, og vet hva hun vil!
Men det har ikke grodd helt under! Slik så det ut da vi reiste:
2010-08-10 Hagen (3)
Gule margeritter og kjempeverbena står mellom ettårige valmuer og lammeøre i østveggen av huset. Her er det tørt, men i år har vi klart å fått vannet, så da ser det ganske bra ut likevel!
2010-08-10 Hagen (4)
Under pergolaen står det potter med ulike geranium, samt oleander og hibiscus.
2010-08-10 Hagen (9)
De fleste agapanthusene våre er blå, men vi har noen hvite også. – Denne kommer til å være nydelig når vi kommer nedover igjen!
2010-08-10 Hagen (13)
2010-08-10 Hagen (14)
Jada, det ble litt blomster i kjøkkenhagen i år også!
2010-08-10 Hagen (16)
Kanskje litt mye gult i det lille staudebedet?
2010-08-10 Hagen (20)
Dette bildet er jeg litt fornøyd med: Her ser du vanlige purpursolhatt i forgrunnen, men lenger bak i bildet kan du se en som er oransjerosa, og bakerst en gul! De to sistnevnte kjøpte jeg i fjor sommer, så det var kjekt de klarte å etablere seg og komme igjen!
2010-08-10 Hagen (34)
Kombinasjonen jeg pratet om i fjor: Fløyelstjæreblomst og brungul solhatt. – Jeg synes det er en sprek kombinasjon, og plantene har faktisk sørget for den selv ved å frø seg og vokse på samme stedet.
2010-08-10 Hagen (36)
Det store staudebedet. Mange av plantene er betydelig lavere i år enn i fjor, jeg regner med det skyldes tørken på forsommeren, men kan sjølsagt også være at jeg fikk gjødslet mer i fjor enn i år!
2010-08-10 Hagen (39)
Sommerhyasint. Vil du vite mer om den kan du finne et eget blogginnlegg om denne planten om du leter i arkivet i høyre spalte.
2010-08-10 Hagen (47)
I år blir det valnøtter! Ikke bare to som i fjor – heller ikke fire (jeg håpet på årlig doblig de første åra), men faktisk en god del!
2010-08-10 Hagen (55)
Og jammen blir det druer i garasjeveggen i år! I fjor var det kun blader, men det skyldtes nok at jeg flyttet plantene i forfjor, på helt “feil” tidspunkt – og jeg trodde i grunnen jeg hadde tatt knekken på dem. – Men så brukte de fjoråret på å komme til hektene igjen – og i år blir det masse (forhåpentligvis) fine druer.
2010-08-10 Hagen (58)
Nymalt og pent! – Men tilbake til overskriften “Siste stikk”. – Det var det en stakkars bie eller veps som fikk… – Jeg har løpt barbeint rundt i hagen i hele sommer, men en liten halvtime før vi skulle dra stoppet ved ripsbuskene for å stappe i meg noen never rips. Da klarte jeg på et eller annet vis å plassere foten min på dette stakkars lille insektet, som bare gjorde det det kunne – og dermed fikk siste stikk…
Jeg er heldigvis ikke allergisk, og direkte vondt gjorde det ikke, jeg vil heller si at det var ubehagelig. Men det kjentes både samme dag og dagen etter. – Imidlertid gikk det vel verre for bien…
Ha en riktig fin ettersommer!
Knut Olav

1 kommentar:

  1. Hei! Så fine solhatter:)Jeg synes de er skikkelig kule, håper på å skaffe fler selv. Huset ser nydelig ut, hvitt er absolutt den beste fargen for et sånt hus. Ha en fin dag!

    Hilsen Line

    SvarSlett