søndag 14. august 2011

Så var sommerferien over…

2011-08-11 Hagen (86)

…og sjøl med ei aktiv lita jente på snart to år, klarte vi å få tid til å få hagen sånn nogenlunde presentabel! :)
Vi har blitt veldig fornøyde med alle forandringene vi har gjort, særlig det vi gjorde med å klippe ligusterhekkene i forgrunnen av bildet ned til cirka 50 cm – og å dele staudebedet som lå foran flaggstanga – og så i plen der! Det har åpna hagen opp, og gjør at vi sitter og kikker rett fram mot georginebedene i kjøkkenhagen. – Så, nå får vi kikke på noen av de frøsådde georginene fra i fjor:

2011-08-11 Hagen (5)

2011-08-11 Hagen (12)

2011-08-11 Hagen (13)

2011-08-11 Hagen (16)

2011-08-11 Hagen (23)

Blomstringen er godt i gang, men dessverre rakk vi ikke å få med oss eksplosjonen av farger vi ventet på – den kommer nok i ukene som ligger foran nå! Men plantene har vokst imponerende flott, og jeg vil bare (nok ei gang) anbefale å så sine egne georginer! Det ble fine planter allerede i fjor – men i år er de jo flere ganger større og kraftigere. Det er en billig og lettvinn måte å få mange fine planter på – og så kan man jo bare hive de man ikke synes om (hvis man klarer det…)!

Men det var ikke bare fryd i hagen siste uka før vi reiste, vi hadde nemlig en trist avslutning på tomatplantene, de så nemlig slik ut:

2011-08-11 Hagen (40)

Forklaringen kommer her: Biokompost! – Og nå håper jeg ingen misforstår meg og tror jeg har noe imot biokompost – det har jeg slett ikke. Snarere tvert imot! Men jeg lærte ei lita lekse som jeg gjerne kan dele slik at andre slipper å gjøre samme tabben som jeg gjorde.

Den lokale søppelfyllinga vår, Brennevinsmyra, selger nemlig biokompost – som skulle være super til jordforbedring, så tidligere i sommer humpet jeg nedover mot Mandal med traktor og tilhenger, og kom hjem med halvannen kubikkmeter god og saftig biokompost som jeg spadde ut i drøyt halvdelen av kassene i kjøkkenhagen vår. Spadde det godt rundt – ventet noen dager, og plantet i noen grønnkålplanter og sommerblomster for å sjekke at det ikke ble for heftig. – Og de har trivdes som bare det:

2011-08-11 Hagen (25)

Her står det grønnkål og amarantus plantet som et “sjakkbrett” – og de er kjempefine og trives som sagt godt i den nye jorda! – Så, inspirert av dette satt jeg meg nok ei gang i traktoren og hentet nok et lass (det er rimelig, ca 200 kroner for et tilhengerlass) – og hjem for å spa ut igjen!
Resten av kassene i kjøkkehagen ble fylt opp så de skal være klar til planting til våren – og den siste fjerdedelen av lasset fordelte jeg ut over golvet i drivhuset. – Cirka 10 cm tykt lag…

Det luktet ganske sterkt, men det hadde det gjort første gangen også – og det gav seg i løpet av et par dager, – men i drivhuset ble lukten ganske sterk! Det var rett og slett nesten litt ubehagelig å være der – men det gikk jo greit for meg, for jeg kunne jo (i motsetning til tomatplantene) bare gå ut…

2011-08-11 Hagen (44)

Neste morgen så tomatplantene litt slakke ut, men ikke så iille som på bildet er – men utover dagen ble de slakkere og slakkere – og jeg lurte på om de kunne ha fått “gjødselsjokk”…
Neste dag var bladene enda verre, omtrent som på bildet her – men da oppdaget jeg at det også var skader på planter som ikke sto med røttene i jorda – så da skjønte jeg at det måtte være gassen fra biokomposten som hadde blitt for sterk for tomatene!
Sååå, jeg skulle nok latt komposten stått et par dager for å gasse fra seg før jeg hadde fyllt opp drivhuset – man lærer så lenge man lever! – Årets tomatprosjekt har blitt erklært totalt mislykka, men vi gir oss ikke – og prøver på ny frisk neste år!

2011-08-11 Hagen (27)

Slik ser bedene som ikke har blitt bearbeidet ut – er ligger biokomposten bare på toppen, men her har jeg ikke tenkt å gjøre noe før til våren. Vel, kanskje jeg spar rundt i det ei gang jeg har tid og overskudd! Men jeg tenker at nå ligger det ihvertfall til rette for god vekst til neste sommer! :)

Men, for at det ikke skal bli altfor trist er nå, får jeg slutte av bloggposten med noen bilder av planter som har blitt fine og vellykka i år:

2011-08-11 Hagen (46)

Vi har  hatt et hundretalls agapantusblomster (og da teller jeg den på bildet som én) – og de gjør virkelig mye ut av seg på ettersommeren!

2011-08-11 Hagen (65)

Rød solhatt er også alltid like velkommen! :)

2011-08-11 Hagen (69)

De søte små staudesolsikkene sprer seg med krypende røtter, så de må holdes litt ekstra i “ørene”, men fine er de! :)

2011-08-11 Hagen (72)

Og tua med duehode står klar til å blomstre de neste dagene og ukene! Det er godt det er noe som er i komminga sjøl om det så smått begynner å bli høst! :)

Vel, det var vel i grunnen det jeg hadde på hjertet denne gangen!
Ha en riktig fin ettersommer og høst – alle sammen!

Hilsen Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar