torsdag 15. mars 2012

Våriris

2012-03-15 Våriris på terrassen (1)

Trenger jeg egentlig si så mye? Iris. Våriris. Disse deilige blå (ja, de finnes visst i andre farger også), med det gule “øyet” i midten. Jeg synes det er en utrolig vakker vårblomst! Den stammer visstnok fra tørre eikeskoger i Kaukasus, Tyrkia og Nord-Iran.
Den vil ha det fuktig under blomstringen, men så tørt! Så kanskje våririsen er en av plantene vi gjerne kan plante inntil husveggen, der det ofte blir for tørt for andre planter i løpet av sommeren!

2012-03-15 Våriris på terrassen (3)

Disse to pottene (ja, du skimter kanskje den andre potta i bakgrunnen) kommer fra restsalget på Plantasjen! I desember i fjor hadde jeg meg en liten tur innom, og da jeg så at restene av pakker med vårløk ble solgt for 10 kroner stykket, så fyllte jeg like godt en bærepose med diverse løk. – Hadde jeg klart å forestille meg hvor vakkert det skulle bli bare noen måneder senere, tror jeg rett og slett jeg hadde fyllt tre-fire poser til (og da hadde det ikke vært mye igjen i butikken!)

2012-03-15 Våriris på terrassen (5)

Denne potta rommer to pakker med løk, og planen er å plante dem ut i jorda etter at de har blomstret av her på terrassen vår i Stavanger. Man må bare nyte hver eneste dag disse vakre blomstene står og stråler!

Vel, i tillegg til våririsene har vi  noen små krokus, ruteliljer, noen prydløk, hvite perleblomster og tulipaner som alle ser ut til å komme veldig fint. – Jeg var litt usikker på hva slags jord jeg skulle plante dem i, men valgmulighetene var ikke så store, for det eneste jeg hadde stående var Oasens blomsterjord (som er litt gjødslet) – det ser imidlertid ut til å fungere bra så langt!

Vel, blomstene i denne potta kosta oss altså 20 kroner, og er vi heldige, så vil de gi oss glede både neste år og året etter og…

Mer om våriris (lenke fra Royal Horticultural Society).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar