mandag 2. mars 2015

Svarthyll - stiklingsformering

I hagen på sørlandet har vi tre ulike svarthyll, ei med røde blader og rosa blomster – og to som er grønne. Den ene er den helt vanlige, ordinære typen, som vokser vilt “over alt”, den siste har helt annerledes blader, de er flikete og minner mer om “gulrotblader”!
2010-07-09 Hagen (75)
Her er to av de omtalte sortene i full blomst i begynnelsen av juli 2010.
Det finnes brokebladete sorter også, og sikkert flere andre sorter jeg ikke kjenner til, men felles for sortene vi har er at de er lette å stiklingsformere.
På ettersommeren/høsten i fjor kappa jeg ned noen greiner og delte dem opp i 15-20 cm lange biter med blad og knopper helt øverst. Av disse bladene lot jeg et stå igjen og fjernet alle andre blader. Så tok jeg ei potte på størrelse med en melkekartong og stakk 8-10 stiklinger i hver potte. Bortimot samtlige slo rot og selv om bladene var litt slappe noen dager, så kom de seg fort og sto fine og spenstige fram til høsten.
Den siste uka har jeg lagt merke til at det har kommet fine, nye skudd på stiklingene mine, så jeg var spent da jeg i dag tok dem ut av pottene for å plante dem enkeltvis i nye potter. Og det er jeg glad jeg gjorde – for det var mengder av friske, kraftige røtter på nesten samtlige stiklinger:
2015-03-02 Drivhuset (11)
Totalt ble det 33 potter med stiklinger, og dermed (nok en gang) i overkant mange…
Men det skal vi nok greie. – I fjor sommer fikk vi virkelig smaken på hylleblomstsaft, og det tror jeg nok vi kommer til å lage en del av i årene som kommer.
Nå tar det gjerne noen år før det blir noe særlig blomster på disse plantene, men erfaringsmessig vokser de seg fort til, og når de først kommer godt i gang blir det raskt størrelse på dem.
2015-03-02 Drivhuset (12)
Så nå er det bare å krysse fingrene for at de skal vokse og trives godt alle sammen – og har du som leser dette en sort svarthyll jeg ikke har og har lyst på en av mine – så send meg ei melding så kan vi bytte et par kvister til sommeren! :-)
2010-07-09 Hagen (94)

Knut Olav

2 kommentarer: