onsdag 3. mai 2017

Rådyr og hage

Den ene hagen vår ligger ved fjorden, men lite naboer – og det er kanskje ikke så rart at vi stadig har besøk av ville dyr. – De fleste lar hagen være i fred, men rådyra “våre” vet å forsyne seg når det er noe som frister…
Vi oppdaget at rådyra har et fast “trekk” midt gjennom hagen vår, så når jeg prater med andre hageentusiaster, pleier jeg å si at de bare kan komme innom hos oss hvis de vil se hvilke planter rådyra lar stå igjen!
2017-05-03 Høllesli - hage og drivhus (25)
Og det får noen konsekvenser at rådyra rusler rundt på nattestid! Det lille vi har i kjøkkenhage har blitt plassert i bur! Her er et nyplantet aspargesstykke – og jeg har ikke tenkt å dele aspargesen min med rådyra!
2017-05-03 Høllesli - hage og drivhus (38)
Slik ser det ut når rådyra har funnet noe de liker, dette er en Hyasinthus (mulig hispanicus), som rådyra liker veldig godt! – Ja, de har tidligere forsynt seg med vanlige svibler som sto i potte på trappa – så her er det bare å beregne svinn!
Tulipaner liker de også godt, og kommer gjerne og forsyner seg i flere omganger! Jeg har satt et par hundre løk, men det ser ut som jeg får seks tulipaner i år!
2017-05-03 Høllesli - hage og drivhus (58)
Her står tulipanen nesten inni ei tue med revebjeller, men det har ikke hindret rådyra. – Heller ikke hvitløk hjelper! Jeg har fått flere råd om å plante hvitløk for å hindre at rådyra forsyner seg – det hjelper ikke det minste! – Men hvitløken får altså stå i fred – om bare rådyra hadde spist den hadde det kanskje blitt enda bedre smak på dem!
Andre ting de mumser i seg? – Ja, mine fine små vårerteblomster (Lathyrus vernus) ser slik ut, en meter fra husveggen:
2017-05-03 Høllesli - hage og drivhus (63)
Jeg kunne prøvd med blodmel og slakteavfall, men man kommer til et punkt der man innser at det er bedre å jobbe med naturen enn mot. – Så jeg planter mer av det rådyra lar stå, og heldigvis for meg: juleroser, primula, narcisser og mye annet får stå i fred! Peoner, løytnantshjerter, dagliljer, iris, liljer og mye mer står urørt!
2017-05-03 Høllesli - hage og drivhus (53)
Når både primula og narcisser trives i jorda her, er det jo bare å la dem spre seg og bli mange!
2017-05-03 Høllesli - hage og drivhus (74)
Jeg driver og sår og planter ut juleroser også, rundt hundre for to år siden, og cirka 50 i fjor, og det er gøy å se hvordan farge og blomsterform varierer! – Gi meg fem-seks år til, så skal det bugne med juleroser her rundt påsketider!
Jeg krysser bare fingrene for at rådyra er konservative og holder seg til å spise de samme plantene og ikke setter i gang med å prøve seg på nye – så får jeg heller tåle at jeg må ha kjøkkenhage og tulipaner i bur eller potter!
2017-05-03 Høllesli - hage og drivhus (78)
Jeg nyter våren – og i drivhuset begynner jeg, tradisjonen tro, å få det trangt! – Det skal jeg skrive mer om en dag om ikke så lenge!

Nyt våren!
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar