onsdag 14. april 2010

Forandring fryder

I fjor hadde jeg en plan om å gjøre kjøkkenhagen om til staude- og rosehage. Det var delvis vellykka. – Men ikke mer enn at jeg i vinter har gjort om på fjorårets planer. – Ut med rosebuskene igjen – men denne ganga var det jordbær som sto i fokus!
Da jeg oppdaget at vi bare hadde 30 jordbærplanter – som i tillegg sto altfor tett – fant jeg ut det var på tide å gjøre noe! – Så etter de siste dagenes hagearbeid har vi nå drøyt 70 jordbærplanter – som har dobbelt så mye plass rundt seg som de gamle!

2010-04-14 Hagen på Møll (4)
Her er jordbærstykket! Nå spørs det vel om det blir så mye jordbær her i sommer – men med hage planlegger man jo alltid framover – så neste år!
Vinterligusterhekkene har hatt en hard vinter, og de fleste bladene har forsvunnet for lengst, – men bøkehekken, DEN er like fin!

2010-04-14 Hagen på Møll (1)

Da jeg plantet den for fire-fem år siden tenkte jeg det ville gå en “evighet” før det ble noe hekk å snakke om – men tida går jo så fort, – og nå er det allerede en flott og tett hekk som vi må klippe stadig vekk!
Juleroser blir det stadig flere av i hagen. De frør seg veldig! I år har jeg tenkt å samle sammen en del av frøplantene som har begynt å vokse under opphavet sitt – meeen – vi får nå se om jeg faktisk får gjort det når det kommer til stykket!

2010-04-14 Hagen på Møll (3)
Orientjulerose. Jeg har sagt det før og kommer helt sikkert til å si det igjen: Disse får jeg aldri for mange av!

2010-04-14 Hagen på Møll (5)
Og til slutt i dag en liten Gagea lutea som har kommet i blomst. – Jeg har et par stykker i hagen, og håper de skal spre seg med tida. – De har nå holdt ut i fem-seks år, og jeg tror det er denne plantens frøplanter som har omkretset den – så kanskje jeg får det deilige gule “teppet” i løpet av de neste 30-40 åra!

Nyt våren alle sammen!
Hilsen Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar