fredag 25. mars 2016

Juleroser–til påske

I hagen vår på Sørlandet har vi flere fine tuer med flotte juleroser.

2016-03-25 Hellebores (2)

Det varierer veldig hvordan de utvikler seg: Noen blir raskt store og kraftige, andre står i årevis uten at det blir så mye mer enn to-tre blomster på dem!
Men flotte er de, alle sammen, uansett!

2016-03-25 Hellebores (6)

Vi har flere hvite, både av Helleborus niger og Helleborus orientalis, og det er vel ingen hemmelighet at de sistnevnte er blant mine favorittblomster i hagen!

2016-03-25 Hellebores (15)

Noen av blomstene har også fine “tegniner”, som denne med lilla prikker. Den fikk jeg tatt frø av i fjor, frøene la jeg i ei potte med jord og satt i drivhuset i fjor høst, og disse kunne jeg prikle ut i påska:

2016-03-27 Helleborus orientalis (1)

Drøyt 60 småplanter kunne jeg prikle ut i hver sine potter, så nå krysser jeg fingrene for at de skal vokse og trives, både så lenge de står i potter – og ikke minst når de kommer ut i hagen vår ved fjorden! Disse skal jeg nok finne plass til alle sammen! :-)

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar