mandag 5. juni 2017

Å eie et drivhus…

Å eie et drivhus er en deilig ting for alle som liker å så og plante – og for oss som vil prøve å dyrke planter vi ellers ikke hadde hatt så gode odds med i norsk klima. Sjøl på sørvestlandet, like ved en fjord, der klimaet er ganske bra, blir det for kaldt og vått for enkelte planter jeg gjerne vil prøve å få til å overleve. Derfor var det en deilig dag for snart tre år siden da vi endelig fikk opp dette drivhuset:
2014-06-21 Drivhuset (1)[2]
21. juni 2014 fikk vi endelig platene på plass og første sommeren med drivhus kunne begynne. Det ble tomater! Ikke så mange som vi håpte på – til tross for et “fullstappet” drivhus (eller kanskje nettopp derfor).
Etterhvert gikk det opp for meg at det hadde vært noe tankeløst å kjøpe drivhus med isolerplastplater – vi kunne nemlig se verken inn eller ut! Det kan jo vær greit noen steder, men vi har en brukbar utsikt, så siden den tid har vi byttet ut ni av platene med glass. – Alt som vender ut mot fjorden (mot øst og sør) har blitt skifta, så nå nyter vi utsikten også fra drivhuset!
Vi har også lagt inn en del betongfliser på midten av jordgolvet og planter i jorda langs veggene.
Det fungerer bedre. Lettere å holde rent – og så blir det en mellomting av drivhus og hagestue.
Golvflaten er på fire ganger fem meter, så det er god plass både til planter og et par stoler!
2017-06-05 Drivhuset (13)
I dag har jeg, nok en gang, planta om og flytta rundt på plantene i divhuset. Mot syd har vi nå plass til to stoler (bare en på bildet), mellom fiken- og oliventrær, artisjokkplanter (som jeg skal prøve i drivhuset denne gangen – jeg har prøvd på friland, men da har de takket for seg i løpet av vinteren), tomater, chili og litt potteplanter.
Den andre delen av drivhuset rommer et bord og en “priklestasjon” der jeg prikler og potter om.
Der er det litt mer rot, – som jo også må stå et sted!
2017-06-05 Drivhuset (1)
Her står det litt for mange tomatplanter! En del av dem står i potter og må snart få et fast sted å vokse resten av sesongen. – Kanskje et par av dem skifter eier, for jeg har allerede plantet 18-19 planter i jorda i drivhuset! Og jeg tror det holder!
2017-06-05 Drivhuset (4)
Fiken- og oliventrær står ute i drivhuset (uoppvarmet) hele vinteren, og ene oliventreet står med en god del knopper og blomster! Det er første gang jeg har opplevd det med et oliventre jeg har hatt noen år! Oliventrær står jo ofte i blomst når man kjøper dem på et hagesenter, men så får de vel jevnt over for varme vintre når de står inne i husene våre. – Nåvel, det gjenstår å se om det blir den store olivenhøsten! Det blir i såfall noen eksklusive frukter!
2017-06-05 Drivhuset (8)
Fra fluktstolen min i hjørnet av drivhuset har jeg sju ulike sorter tomater å følge med på: Denne lille her heter ‘Lyana’ og er en “ny” sort for oss. Det ser ut som den blir 50-60 cm, men det er jo greit. – Jeg er mest vant til tomatplanter som bare vokser og vokser, så nå var det kjekt å prøve noe annet. – Men det ser ut som den skal holde det frøprodusenten lovte når det gjelder å være tidlig: Den har allerede store kart – og jeg krysser fingrene for tidlig tomathøst!
2017-06-05 Drivhuset (11)
Men jeg skal vedgå at jeg ikke alltid jobber når jeg er i drivhuset… Noen ganger bare sitter jeg!
Det er deilig å ha sitt eget lille fristed, der temperaturen er akseptabel omtrent fra påske til midt i oktober. Inne i drivhuset er det vindstille – og når det plasker ned ute har jeg det likevel godt og tørt under kanalplastplatene!

ko

2 kommentarer:

  1. Så deilig med drivhus! Eg har eit fikentre som har overlevd vinteren på friland, i sone 3. Er spent på om det kjem til å vedvare. Fint er det iallfall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre!
      Da har du det nok på en god plass! :-)
      Her hos oss er jeg redd det kan bli i fuktigste laget vinterstid, men kanskje jeg må prøve en vinter jeg også!
      Det er lett å lage noen stiklinger, og da er det jo ikke så stor risiko å prøve! ;-)
      ko

      Slett