torsdag 20. august 2009

Agapanthus – Afrikas blå lilje…

2009-07-29 Hagen i juli (4)
De er deilige, agapanthusene, når de kommer i blomst på ettersommeren. Vi har en del potter som vi bærer inn om høsten, ut i drivhuset om våren, gir noen dager i skyggen ute så de ikke blir svidd på bladene – før de havner i solsteiken.

2009-07-29 Hagen i juli (12)
I fjor var ikke blomstringa så allverdens god, men sommeren var fin – og vi var ganske gode til å gjødsle og stelle dem! – Belønninga kom i år! :-)

2009-07-29 Hagen i juli (18)
Den ene planten etter den andre kom med hauger av blomsterstilker og vakre blå blomster! – Og heldigvis blomstrer ikke alle på likt! – Her på bildet ser du både knopper og planter i full blomst! :-)

2009-07-29 Hagen i juli (28)
Et par av plantene har hvite blomster, men de fleste er ulike nyanser i lyst blått.

2009-07-29 Hagen i juli (35)
Et skjær av rosa er det visst også om man titter nærmere etter!

2009-07-29 Hagen i juli (16)
Men for meg vil det alltid være den blå agapanthusen som er den “virkelige” agapanthusen! Jeg synes den er utrolig vakker, og så er det veldig kjekt når den virkelig slår til!

Noen av sortene mister bladene om vinteren, mens andre beholder bladene på gjennom vinteren. De står kjølig, og får litt vann et par ganger så de ikke tørker helt inn, men ikke for mye – for da kan røttene begynne å råtne (og da blir det jo natruligvis dårlig med blomster…)

Ellers har jeg registrert at det utgjør enorm forskjell på neste års blomstring om jeg er flink til å få fjerna frøstandene etter at plantene har blomstra. – Hvis jeg lar frøstandene stå (de er jo så vakre de også) – da utvikler det seg masse frø (som man godt kan så og få blomstrende planter 2-3 år etterpå) – men det går virkelig ut over blomstringa kommende sommer! – Så jeg har rett og slett bestemt meg for å ikke la dem gå i frø, med mindre jeg setter i gang med et nytt såprosjekt om noen år! (Plantene er lette å få til fra frø, men som sagt tar det litt tid før det blir blomster av det – så det krever jo litt tålmodighet!)

Den største planten vår fikk jeg for mange år siden, og den har vokst og vokst og det har variert litt hvor mange blomsterstilker den har klart å få fram, – fra to det dårligste året – til bortimot tyve det beste. – I år vartet den opp med 40 blomsterstilker med deilige, lyseblå blomster! Det er da man bare sukker av glede og takknemlighet over hvor generøs og rik naturen er når vi bare legger forholdene til rette for at den kan få utfolde seg!

Disse bildene ble tatt 29. juli 2009.
Jepp, jepp. – Det får bli alt for denne gang! – Ha en fortsatt fin ettersommer alle dere trofaste hageelskere (og dere som tilfeldigvis datt innom bloggen min).

Knut Olav :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar