mandag 31. august 2009

Siste helga i august

2009-08-30 Hagen i august (1)Det ble kanskje litt mye på dette bildet: I bakgrunnen et bed med tre ulike georginer, og i forgrunnen et bed med gule austinroser (Graham Thomas), herlige blå riddersporer (stiklinger fra i fjor, så de har ikke helt høyden inne ennå) – og de deilige kjempeverbenaene som er så vanskelige å få tatt gode bilder av…

2009-08-30 Hagen i august (5)Her har jeg (igjen) prøvd å fotografere kjempeverbenaen, – som ikke klarer å overvintre hos oss på sørlandet, men som klarer det i Stavanger. – Heldigvis frør den seg rikelig, så det gjelder bare å passe på når de små frøplantene spirer om våren! :-)

2009-08-30 Hagen i august (13)
Ikke alle solsikker er gule, – her er ei som er rødbrun i fargen. – Deilig den også. I år kjøpte jeg to frøposer med henholdsvis denne typen – og vanlige gule – som begge skulle bli cirka en meter høye. Just passelig! På forsommeren fikk jeg hjelp av tre flinke jenter til å så frøene, – og nå blomstrer de altså på flere steder i hagen! Koselig!

2009-08-30 Hagen i august (17)
Et litt overeksponert bilde, men med ei av de gule i bakgrunnen.

2009-08-30 Hagen i august (23)
Dahlia ‘Smokey’ med sine fargesjatteringer i lillarosa og hvitt. Ganske, tja, hva skal man si – uttrykksfull kanskje?

2009-08-30 Hagen i august (31)
Og Dahlia ‘Bishop of Llandaff’ som jeg er så glad i, med sine varmrøde blomster – og røde bladverk!

2009-08-30 Hagen i august (33)
Dahlia ‘My Love’, en hvit kaktusgeorgine er heller ikke akkurat noe blomst man bare går rett forbi. – Et år hadde jeg 400 planter, og det ble et nydelig bed – meeeen, litt for mye arbeid å skulle ta dem opp av jorda og ut igjen året etter, så jeg solgte og ga vekk en del – og dumpet resten på komposten, med unntak av tre-fire knoller som jeg har beholdt… (De kan imidlertid fort bli mange igjen om jeg skulle få lyst til det igjen! ;-D)

2009-08-30 Hagen i august (39)
Endelig blomstret Rosa ‘Pink Robusta’ – og jeg må virkelig si at jeg synes den ble helt bedårende! Med sine nesten enkle blomster, og deilige sartrosa farge – den gjør det for meg!

2009-08-30 Hagen i august (47)
Mer ‘Pink Robusta’. Klikk på bildet for å få se et større bilde! (Det kan du forøvrig gjøre med samtlige bilder).

2009-08-30 Hagen i august (61)
Hagen ser fortsatt ganske frodig og fin ut, men en god del planter er på hell! – Julerosene er imidlertid i god gang, så våren har tydeligvis allerede begynt – hvis det da ikke er noen som er skikkelig etternølere og skulle ha blomstra i vår! ;-)

Ha en fin hagehøst alle sammen!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar