fredag 24. juni 2011

Sommeren på Sørlandet

Sommeren på Sørlandet har begynt. Etter to og ei halv uke borte fra huset og hagen kom vi tilbake i går kveld. Tidlig nok til å se at det stort sett sto bra til – men for seint til å kunne begynne å gjøre noe!

2011-06-24 Hagen i juni (130)

Blomstereng, bøkehekk – og et gammelt hvitt sørlandshus. Her holder vi til i helger og ferier! :)

2011-06-24 Hagen i juni (132)

Prestekrager, smørblomster, engsyre og flere til. Porten kom opp tidligere i våres for å holde minsten på innsida!

2011-06-24 Hagen i juni (113)

Men kom gjerne inn og ta en titt på hvordan hagen ser ut nå:

2011-06-24 Hagen i juni (102)

I det store staudetbedet blomstrer ulike typer iris, prydsalvier, storkenebb, rødknapp og ei stor, fin tue med fargeskolm! :)

2011-06-24 Hagen i juni (98)

Fargeskolmen i nærbilde!

2011-06-24 Hagen i juni (82)

Gode gamle gule dagliljer og en lilla storkenebb som danner store tuer.

2011-06-24 Hagen i juni (80)

Det meste av elefantgrasset vårt døde i vinter. Heldigvis er det et par tuer igjen… Denne vinteren tok forøvrig også knekken på det aller aller meste vi hadde av pagodeblomster og rakettblomster også…

2011-06-24 Hagen i juni (60)

De hvite slikepeonene er på sitt aller fineste nå. De fleste stilkene har fire eller fem småknopper i tillegg til hovedblomsten.

2011-06-24 Hagen i juni (54)

Sibiriris av en litt annen type enn den aller meste vanlige. Den har større og mørkere blomster. Jeg tror den heter ‘Caesar’s brother’.

2011-06-24 Hagen i juni (39)

“Norge i rødt, hvitt og blått!” Røde roser ‘Robusta’, blå sibiriris ‘Caesar’s brother’ og hvite silkepeoner som jeg dessverre ikke husker sortsnavnet på…

2011-06-24 Hagen i juni (36)

Staudekongelyset mitt ‘Copper rose’ er virkelig flott. Heldigvis har jeg noen tuer, men den setter ikke frø – og jeg har aldri prøvd å ta stiklinger av den, for jeg er redd for å ødelegge tuene. Hvis noen vet om det går å ta stiklinger av den, eksempelvis basisstiklinger, så rop ut! Da skal jeg lage flere! :) Den store blå irisen til høyre er en iris av germanica-slekten.

2011-06-24 Hagen i juni (34)

Gule sibiriris ‘Butter and sugar’ (takk Arne). Jeg synes de er veldig pene! :)

2011-06-24 Hagen i juni (9)

Til slutt i dag viser jeg et par bilder av  noen ryllik jeg sådde i fjor. ‘Summer berries’ heter de.

2011-06-24 Hagen i juni (5)

Vanlig ryllik vokser jo villt her, men da er de hvite, eller gråhvite, av og til med et lite strøk av rosa. – Så jeg tenkte at ettersom den ville rylliken trives så godt her, så ville sikkert disse også trives – og det ser det absolutt ut som de gjør! Å så selv er jo en rimelig måte å få mange fine planter på! :)

2011-06-24 Hagen i juni (1)

Og helt til slutt et lite oversiktsbilde fra trappa. Hekken i forgrunnen ble klippet veldig hardt tilbake i vår, men begynner nå å buske seg til igjen. Feltet på hver side av flaggstanga ble gjort om fra staudebed til plen – og er i ferd med å bli okei, – og lenger ute i hagen har jeg tettet igjen to åpninger i hekken. Det kan jo se ut som om hagen vår slutter der, men utenfor hekken ligger en gangvei, et fire-fem meter bredt staudebed, nok en gangvei – og helt til slutt en nyplantet bøkehekk! Det tar nok noen år før den blir stor og tett, men vi har god tid! :)

Vel, vel, det får være alt for i dag! :)
Ha en riktig fin sommer alle sammen!
Hilsen Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar