torsdag 16. mars 2017

Tomater

Jeg har prøvd mange ulike tomatsorter de siste årene, og hvert eneste år blir det altfor mange tomatplanter! Jeg står der med pluss minus ti ulike tomatsorter, tenker at jeg bare skal så noen få frø av hver sort – men så hiver jeg i litt ekstra frø “for sikkerhets skyld”, og noen uker senere står jeg der og prikler ut 200 flotte småplanter, som er “altfor fine” til å kasseres…
Og det går jo greit et par uker, men så skal de pottes om, og jeg innser at jeg har gjort samme “bommert” som i fjor! Jeg kan ikke bruke mer enn 30-40 sjøl, så da blir det litt overskudd!
2016-08-29 Høllesli C Drivhus (20)
Det er dette som er målet: å kunne gå ut i drivhuset og hente inn mengder av deilige, solmodne tomater! Dette bildet er fra august i fjor, og viser flere av de ulike sortene vi dyrket.
På bildet ser du blant annet sortene ‘Moneymaker’, ‘Yellow Pear’, ‘Ukrainan Purple’ og ‘Artisan Green Tiger’.
Fornyet tillit i år får:
1. ‘Moneymaker’ – som nok er den “vanlige” røde tomaten vi har fått aller best resultat på.
2. ‘San Marzano’ – som er veldig flott til matlaging (vi lager mye pizzasaus!)
3. ‘Yellow Pear’ – er en liten gul, pæreformet tomat som er deilig å gå å spise av!
4. ‘Ukranian Purple’ – er en lilla plommetomat med flott utseende og god smak.
5. ‘Cherry Roma’ – fordi vi ville ha noen flere små, røde tomater.
Jeg har visst frø av ‘Artisan Green Tiger’ liggende, men de får ligge over til neste år!
To nykommere får prøve seg i år, det er to ukrainske sorter som heter:
6. ‘Knopka’ – blir 50-60 cm høy, med plommeformede, røde, syrlige tomater på cirka 30 gram.
7. ‘Lyana’ – svært tidlig sort, opplysninger om høyden varierer fra 35-90 cm, og størrelsen på tomatene skal være omkring 80-90 gram, røde tomater med god smak og sterk mot sykdom.
Det er bare å prøve seg og høste både tomater og erfaringer! Hvis ‘Knopka’ og ‘Lyana’ lever opp til foreventningene blir de nok med videre, og jeg må nok innse at tanken min om at “tre-fire ulike sorter får være nok” må nok revurderes en gang for alle!
ko






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar