søndag 19. mars 2017

Vinterbleke agapanthus

Det er ikke bare vi mennesker som kan bli en tanke vinterbleke når det er lenge siden vi har kjent sola og varmen på kroppen! – Vi har ganske mange store potter med agapanthus, og i et ganske vanlig hus fra 1980 er det vanskelig å finne god overvintringsplass til dem!
Da jeg bodde i et 100 år gammelt hus med metertykke steinvegger, og en kjeller med som var kjølig både sommer og vinter hadde de det mye bedre, da sto agapanthusene bare og ventet på våren, og det var lite som skjedde.
Slik ser plantene ut etter en vinter i kjelleren vår nå:
2017-03-18 Drivhuset (3)
Altfor bleke, men ellers fine skudd, og denne  planten var ikke den verste!
2017-03-18 Drivhuset (7)
Dette er ikke bra! – Altfor lange, bleke skudd, jeg får nesten dårlig samvittighet!
– Ideelt sett skulle plantene sett ut som planten fremst i neste bilde, og slett ikke som de bak!
2017-03-18 Drivhuset (10)
Men, etter tre-fire måneder i kjelleren, litt for varmt, uten noe særlig lys, flyttet jeg plantene ut i drivhuset nå i helga. – Bare for å våkne opp til snø på plenen neste dag! Nåvel, bittelitt varme i drivhuset gjør at vi holder plussgradene inne uansett, og forhåpentligvis vil plantene komme seg igjen når de får sol og lys, for målet er jo friskt, grønt bladverk – og mengder med nydelige, blå agapanthusblomster utover ettersommeren!

Hvis du klikker på denne lenka kan du se noen glimt fra blomstring tidligere år!
Det er litt jobb med agapanthusene, men hvis du har et godt overvintringssted, kjølig men frostfritt, så er det så absolutt verdt det! Jeg gleder meg allerede til sommerens blomstring!
(Og så har jeg bestemt meg for å gjøre en innsats for bedre overvintring neste vinter!)

Knut O.

4 kommentarer:

  1. Datt over bloggen din for nokre veker sidan, og er VELDIG glad for det. Du skriv inspirerande, passe grundig og med gode kunnskapar. Eg følgjer bloggen din med stor iver, medan eg vurderer om eg kanskje skal lage ein blogg om hagen min etter kvart. Men over til Agapanthus: korleis vil den oppføre seg gjennom vinteren i eit rom på ca. 15 grader, som har ekstra plantelys? Vil den visne ned og såleis kunne stuast litt vekk? Har stor glede av denne 'innehagen' min, der mellom anna pelargonier, stuelønn og pasjonsblomar lyser opp vinteren med blomstring i ny og ne. Då vert ikkje hageabstinensane for ille gjennom vinteren.. Overvintra forresten georgineknollane mine der no i vinter. Det har gått fint, og dei har nett byrja å spire så smått. Litt tidleg, kanskje, men ikkje verre enn at det går.

    SvarSlett
  2. Hei. Nok ei gong må eg svare som eg ofte gjer når det kjem til spørsmål om planter: Mykje kan gå godt!
    Når det gjeld agapanthus trur eg det kan gå greitt å overvintre dei på 15 grader med ekstra plantelys, men så er det jo slik at einskilde planter gjerne blomstrar betre om dei får ei god kvileperiode om vinteren...
    Det må og seiast at det er mange ulike typar agapanthusar: Nokre av våre står med breie, grøne blad, heile vinteren, uansett kva temperatur og lysforhald dei har, medan andre visner ned ganske tidleg.

    Men eg vil absolutt råde deg til å prøve! Mykje å vinne, lite å tape!
    Takk for hyggelege ord om bloggen min, eg er ikkje anna enn ein "glad amatør" som gjerne vil dele litt av gleda og inspirasjonen - og lukke til både med overvintring av Agapanthus og eventuell blogg! Legg gjerne inn ei lenke her når den tid kjem, så skal eg besøke deg og!

    Mvh Knut Olav

    SvarSlett
  3. Hei! Så kjekt å se at du blogger igjen! Dvs, ser jo ut til at du har blogget jevnt, og at det bare er jeg som har sittet på feil blogg og ventet ;) Jeg har et par krukker med Agapanthus i feriehagen, men det er den sorten som er vintergrønn. Sådde frø for noen år siden, har ennå ikke hatt blomstring, får håpe på sol og varme i sommer :) Nyt våren!

    SvarSlett
  4. Takk for det - og i like måte! :-)
    Har litt mer tid innimellom nå, som ungene nærmer seg seks og åtte!

    Jeg har noen Agapanthus praecox som mister bladene om vinteren, og som blomstrer to-tre år etter at du sår dem. - Minner du meg på det til høsten kan jeg sende deg frø. - De får flere blomsterklaser (men de "vintergrønne" får større!) - og et tar bare to-tre år før de blomstrer!
    Men plutselig har du blomster på plantene dine også - det er veldig kjekt! :-)
    ko

    SvarSlett