lørdag 23. oktober 2010

Deilige druer

I vinterferien var det bare bladene som hang igjen på drueplantene våre – men se så vakre de er:
2010-10-12 Drueblader (2)
2010-10-12 Drueblader (3)
2010-10-12 Drueblader (4)
2010-10-12 Drueblader (5)
2010-10-12 Drueblader (6)
I begynnelsen av oktober høstet jeg en bærepose full av druer fra de to plantene våre. Og puttet dem i saftkokeren – vi får prøve å lage vin et annet år! – Jeg skal ikke påstå at saften ble fantastisk, men den ble helt okei – uten noe tilsatt sukker! – Og fargen ble helt fantastisk, skarp rosa!
Det er lett å ta stiklinger av drueplanter. Bare klipp av ei grein i juli/august, og klipp den opp i biter på 15-20 cm med et blad i toppen. – Er bladet stort kan du gjerne klippe av halve. – Stikk stiklingene i ei potte med jord, og i løpet av de neste ukene kan du regne med at en god del av stiklingene utvikler gode røtter! Slik får du flere planter på en rimelig og grei måte – jeg gjorde det fordi jeg har et par venner som gjerne ville ha noen planter. – Hvis stiklingene klarer seg greit gjennom vinteren, så vil de bli delt ut til våren!
2010-10-12 Drueblader (7)
Et par dager etter at jeg hadde tatt disse bildene kom det et par skikkelige frostnetter. Dermed så garasjeveggen slik ut:
2010-10-16 Hagen (32)
Men. Nå begynner det nå i det minste å nærme seg våren igjen!
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar