søndag 31. oktober 2010

Vintertid

Så var det vintertid, ihvertfall på klokka. – Vel, det er vel snart tre uker siden den første såkallte “vinterdagen”. – Likevel er det noen få blomster som trassig holder ut i hagen. Blant annet en helt vanlig, blå klematis.

2010-10-31 De mest utholdende blomstene (1)

Det er ganske deilig å se. – Av de andre plantene i hagen er det faktisk rødknapp (Knautia macedonica) som holder blomstringa best i gang. Da jeg gikk meg en runde i ettermiddag så jeg de røde blomsterknappene både her og der (og det til tross for at jeg har luket vekk og kastet trillebårlass med rødknapp på komposten!)

Men også reinfann, ridderspore, blodtopp (som er en av de nye sortene jeg sådde i våres), kjempeskabiosa og oktoberbergknapp blomstrer fortsatt. – Og “natt-og-dag” selvfølgelig. – De ville har krysset seg med foredlede sorter – og dermed har vi en stor variasjon i blomsterfarger.

2010-10-31 De mest utholdende blomstene (3)

Oktoberbergknapp kan bli litt voldsom når de blir for store, men det er veldig kjekt med noe som blomstrer lang utover høsten.
Ja, kjempeverbenaene, som jeg blogget om for ikke så lenge siden, blomstrer jo også fortsatt, men er litt medtatte etter netter med frost!

MEN, selv om årets sesong nærmer seg slutten, – så er det ikke lenge til neste sesong er i gang. I dag har jeg funnet fram boksen med frø jeg ikke rakk å få sådd i våres, og har plukket ut seks frøpakker jeg skal så i morra! Fem stauder og et prydgrass. Jeg skal bare så dem i store potter og sette dem i drivhuset, følge litt med på dem i løpet av vinteren – og håpe på at de vil spire utpå vårparten. Noen av sortene trenger visst litt kuldestratifisering, andre er sorter som blomstrer seint – og dermed er det vel ganske logisk å så dem nå – i og med at frøene naturlig ville falt ned på jorda på denne tida – og spirt til våren. Jeg synes ofte det er lurt å prøve å kopiere det naturen ville gjort hvis ikke vi hadde blandet oss inn – det viser seg ofte å være både enklere og mer effektivt!2010-10-31 De mest utholdende blomstene (6)

Blodtoppen får avslutte dette blogginnlegget, i og med at jeg skriver om frø – og den er en av sortene jeg sådde i våres. – Jeg får vel tilføye at jeg hadde ganske varierende hell med frøene jeg sådde i vår. Solhattene, ryllikene og blodtoppen spirte fantastisk fint. Likeså kjempeverbenaene jeg sådde, samt georginene. De andre var det ganske skralt med, men jeg lar pottene stå over vinteren som kommer også, i håp om at det kan komme noen spirer til våren igjen. Noen ganger gjør det det – og gjør det ikke, vel, så har jeg visst fortsatt nok av frø å så!

Ha ei riktig fin uke!
Hilsen Knut Olav

1 kommentar:

  1. Hei.Så fine hjemmesider! Jeg kom over dem ved å google 'Blodtopp', som jeg oppdaget og ble fascinert av i det svenske hageprogrammet vist på NRK på fredager. Forøvrig et veldig skjønt program, i motsetning til 'Grønn glede', også på NRK, hagestyling tilpasset hagesentrenes vareutvalg og all hagekommers forøvrig, og veldig lite å bli klok og glad av! Men tilbake til blodtopp: Googling ga ingen resultat som viste til salg av planten. Den finnes kan hende bare tilgjengelig som frø? I så fall får jeg bare lete i butikkhyllene til våren. Eller vet du om den også selges som plante? Men det ville være nyttig å vite mer om dine erfaringer, i hva slag jord og når sådde du? Frø har så varierende kvalitet. Hvilket merke/fabrikat brukte du? Vennlig hilsen fra Anne-Mette, amnielsen@online.no

    SvarSlett