mandag 1. november 2010

Sesongens (2011) første frø i jorda!

Ja, noen vil kanskje si det er de siste i år, men jeg liker å tenke at våren har begynt, og at det jeg sår nå er de første av neste sesongs! Om du er enig eller uenig – begge deler er helt greit – jeg sier ikke annet enn at det er slik jeg ser på det! – Og slik blir faktisk vinteren ganske mye lettere å komme seg gjennom!

Følgende frø kom i jorda i dag:
1. Miscanthus sinensis
2. Papaver orientale 'Fruit Punch'
3. Verbascum olympicum
4. Anemone Hupehensis
5. Digitalis parviflora 'Milk Chocolate'
6. Clematis mandschurica
Altså ett prydgrass og fem stauder. Eller, nummer tre er vel kanskje strengt tatt toårig…

Jeg håper selvsagt at jeg får en god del frøplanter utpå vårparten, men jeg blir slett ikke lei meg om noen av dem ikke spirer. Strengt tatt har jeg jo hagen full av planter, og det er trangt nok som det er. – I tillegg har jeg, som tidligere nevnt, tenkt å gjøre 15-20 kvadratmeter av det ene staudebedet om til plen… – Jeg ser for meg at jeg må ha en aldri så liten salgsdag eller to til våren, så jeg forhåpentligvis kan bli kvitt noen planter uten å måtte hive dem på komposthaugen.

Men jeg har tatt en annen beslutning også: Nå skal jeg ta vekk planter jeg ikke er helt fornøyd med! – Heller plante flere av de som fungerer godt og som jeg liker. – Med andre ord: Færre sorter – men flere av hver sort! Jepp. – Så gjenstår bare å se om jeg får det til i praksis til våren når jeg skal i gang med å spa opp og plante om! ;-)

Knut Olav

2 kommentarer:

  1. oi, du har masse å lera meg! For ein fantastisk fin hage dokk har! Alle sko vel hatt et sørlandshus?

    SvarSlett