fredag 6. mai 2011

Første helga i mai–frukttreblomstring

Da vi kom heim til Møll i ettermiddag blomstret både morellbærtrær, plommetrær, kirsebærtrær og pæretrær – de er utrolig nydelige alle sammen! Epletrærne begynner å få et rosahvitt skjær de også, men det går nok noen dager til før de er i blomst.

Her er noen bilder av pæretrærne, som blomstrer for første gang i år!

2011-05-06 Hagen i mai (3)

2011-05-06 Hagen i mai (9)

2011-05-06 Hagen i mai (10)

Vissheten om at disse blomstene også kan gi frukt utover høsten, gir jo en dobbel glede. – Jeg krysser bare fingrene for at ikke frosten tar knekken på fruktemnene som skal begynne å vokse… Blir det frukt regner jeg nok med at jeg må tynne ut en del, for på disse greinene kan jeg ikke ha mer enn et par pærer!

2011-05-06 Hagen i mai (13)

Et lite kirsebærtre – men med fullt av blomster. Treet er en rotekte sort som jeg tok med fra hytta vår på Nøtterøy før den ble solgt for noen år siden. Det får verdens deiligste syrligsøte kirsebær!

2011-05-06 Hagen i mai (7)

Her i skaukanten står et litt større kisebærtre av samme sort – litt vanskelig å se blomstringa mot den lyse himmelen. – Til høyre i bildet står forøvrig ei rødbladet svarthyll (som får rosa blomster i overgangen juni/juli).

Jeg fikk ikke tatt noen bilder av plommetrærne, for de står i den andre enden av eiendommen, men jeg knipsa et par stykker av prydkisebærtrærne. Vi har et par søylekisebærtrær – det ene har blitt virkelig høyt, mens det andre tar seg god tid! De er vel egentlig enda vakrere i blomstringa – men de gir jo ingen bær. Så måtte jeg velge hadde jeg valgt de første – de som gir bær om høsten. Men heldigvis kan vi ofte si ja til begge deler!

2011-05-06 Hagen i mai (14)

2011-05-06 Hagen i mai (16)

De to bildene rett over her er fra det lille søylekirsebærtreet, men jeg tar med et par av det høye også:

2011-05-06 Hagen i mai (26)

2011-05-06 Hagen i mai (27)

Det var blitt godt utpå kvelden da jeg knipsa disse bildene, så det siste her ble litt rart, men jeg tar det med for å prøve å vise litt av høyden på treet. Jeg har ikke målt, men det blir en del meter etterhvert. Og det står som ei søyle, alle greinene strekker seg oppover. – Et perfekt tre for en liten hage – eller der man trenger noe som blir høyt og smalt og ikke breier seg så mye utover!

Snart tilbake med nytt blogginnlegg.
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar