fredag 6. mai 2011

Mai–deilige dager!

2011-05-06 Hagen i mai (20)2011

Da jeg oppdaga vårvortemelken for noen år siden “måtte jeg bare” ha tak på den! – Det er en hardfør og fin staude som gir farge i hagen mens de fleste andre stauder fortsatt er grønne. Jeg kjøpte en god del planter, men oppdaget ganske fort at den sprer seg ganske fint, så hvis man bare er litt forsiktig med å luke og lærer seg hvordan småplantene ser ut kan man lett få mange planter som har frødd seg selv! :-)

2011-05-06 Hagen i mai (24)

De friske, fine skuddene til silkepeonene strekker seg dag for dag. – Denne blir hvit og nydelig!
Men det er ikke alle stauder som står like fine:

2011-05-06 Hagen i mai (22)

Trist syn! Bronseblad tåler ikke nattefrost – og det får de nesten hvert år – men det ser skikkelig trist ut! – Jeg får se, mulig jeg tar vekk denne tua og planter i noe annet i stedet. Vi får se!

2011-05-06 Hagen i mai (30)

Her er både sverdliljer og peoner flyttet tidligere i vår, men det ser ut som de klarer seg fint! :-)

2011-05-06 Hagen i mai (31)

I midten av bildet her kan man se noen små blader: Den eneste tua med pagodeblomst som har overlevd vinteren! Og vi hadde mange fine tuer! Litt kjedelig, men det er bare å ta det som en påminnelse om å nyet det man har mens man har det – for plutselig er det borte!

2011-05-06 Hagen i mai (33)

Og så et nærbilde av trepeonen jeg har vist bilde av før. – Jeg var litt spent på om fargen ville bli rød eller rosa – men det ser jammen ut som den blir hvit eller kremhvit! Men det kan jo bli fint det også! :-)

2011-05-06 Hagen i mai (41)

Bispehue blomstrer også tidlig, og om noen dager er den ferdig med blomstringa for i år!
En annen plante som er tidlig i blomst er hundetannen:

2011-05-06 Hagen i mai (63)

Med nydelige marmorerte blader og yndige blekgule blomster, så har hundetannen fått en kjær plass i hagen, like ved terrassen, så vi ser den når vi sitter ute og nyter våren. Den store tua har blitt riktig flott etterhvert, men vi har et par mindre tuer også som kommer seg:

2011-05-06 Hagen i mai (65)

Her er visst nok av knopper, så det blir nok blomstring ei stund! :-)

2011-05-06 Hagen i mai (50)

Påskeliljene blomstrer både inne i hagen og utenfor bøkehekken. Hekken har i løpet av siste par ukene sluppet det meste av bladene sine – og om et par uker til er den mest sannsynlig grønn igjen! Herlig med vekslingene!

2011-05-06 Hagen i mai (47)

Dette bildet er tatt inne i hagen, og til høyre for påskeliljene kan du se ligusterhekken jeg klippet så hardt ned tidligere i vår. – Det er nesten så man tviler på om den kan bli grønn igjen, men hvis man ser nøye etter, så ser man at den har satt nye knopper på de tykke stammenen som står igjen:

2011-05-06 Hagen i mai (44)

Jeg vet ikke om den klarer å bli en tett grønn hekk i løpet av sommeren, men vi får klippe den til etterhvert, vi tar tida til hjelp! :-)

2011-05-06 Hagen i mai (70)

En enslig hvit magnoliaknopp på en busk jeg flyttet tidligere i vår! – Jeg skal beskjære busken en del til sommeren, så det blir nok ikke så mye blomster neste år heller – men om to-tre år, da tenker jeg det kan bli fine magnoliablomster på busken!

2011-05-06 Hagen i mai (78)

Helt til slutt i dag et bilde av de fire store terrakottapottene vi hadde med fra IKEA. Jeg skal plante agapanthusplanter oppi disse og sette rundt på forskjellige steder i hagen. – Jeg tror det skal bli ganske fint – og hvis det blir som jeg har sett for meg må jeg nok innom IKEA og hente med meg noen potter til… (Nå skal jeg ikke begynne å reklamere så veldig - jeg har ingen reklameavtale, men funker pottene bra, så sier jeg ifra igjen siden – det gjør jeg også dersom de ikke er noe tess! ;-)).

Ha en aldeles nydelig mai alle dere som er glad i hage og alt som vokser og gror!
Hilsen Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar