mandag 2. mai 2011

Neslesuppe–endelig fikk vi laga den!

I hele fjor vår hadde jeg planer om å få laget brenneslesuppe, men hver helg vi var på sørlandet var det så mange andre ting å gjøre at jeg glemte det vekk hver gang. Inntil det kom såpass langt ut på våren at larvene til neslesommerfuglen hadde begynt å gnafse i seg – og da overlot jeg nesletua til dem – vi vil jo gjerne ha sommerfugler i hagen!

Men i år! :-) Nærmere bestemt 21. april, fikk jeg endelig tatt med meg hansker, saks – og en brødpose å ha nesleskuddene i. 200 gram skulle det være i følge oppskriften, og det høres ikke så mye ut, men skuddene var ikke spesielt store ennå – så det tok si tid – og brødposen ble nesten full!

2011-04-21 Neslesuppe (5)

Oppskriften er som følger:

1 løk – kutt opp og surr den i gryta til den er blank.
1,3 liter grønnsaksbuljong – kok opp og ha løken i.
200 gram brennesleskudd (blader og stilker) – kok i buljongen i 20 minutter.

2011-04-21 Neslesuppe (10)

Så er det bare å finne fram stavmikseren og kjøre til alt er knust til ei jevn fin – og veldig grønn suppe!

2011-04-21 Neslesuppe (11)

Smak til med ønsket krydder, salt, pepper, oppskriften anbefalte timian (som vi ikke hadde) og litt muskatnøtt.

Suppa (kan) serveres med halve smilende egg og hvitløkskrutonger.
2011-04-21 Neslesuppe (14)

Hvitløkskrutonger fungerer kjempegodt i andre supper også: Kutt opp et par brødskiver av (halv)gammelt (eller ferskt) brød, finnhakk noen hvitløksfedd, strø over salt og pepper, og hell over litt matolje så brødbitene blir fuktige og fine – legg på langpanne i steikeovnen på 20o grader i ca 10 minutter – så får du sprø og deilige biter som gir litt å tygge på i suppa!

Resultatet ble bra. Min kjære var ikke akkurat overbegeistret, men suppa mi fikk terningkast 4.
MEN, når man har høstet inn fra egen hage, og råvarene er friske og sunne og fulle av vitaminer og mineraler – så blir på en måte smaken enda bedre – synes nå jeg! ;-)

2011-04-21 Neslesuppe (16)

Jepp, så ble det neslesuppe i år – ihvertfall ei gang! ;-)
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar