fredag 15. juli 2011

Ryllik–nok ei gang! :)

Jeg har blogga om ryllik før. Et par ganger. Ugrass mener noen, men den trenger ikke nødvendigvis å være gråhvit i fargen – som det den oftest er i veikanten – eller lys, lys rosa, som den også avogtil er der den står i blomsterenga midt i juli. – Neida, den kan være både rød og gul og rosa og terracottafarget – og vel så det!

I fjor sådde jeg en pose med frø fra Thompson & Morgan. ‘Summer berries’ het fargeblandingen, og her er noen bilder av resultatet:

2011-07-15 (120)

2011-07-15 (122)

 

2011-07-15 (124)

2011-07-15 (126)

2011-07-15 (128)

2011-07-15 (130)

2011-07-15 (132)

2011-07-15 (134)

Her ble det med andre ord en god del variasjon i fargene – og det synes jeg er ganske kjekt! Alle plantene bortsett fra en ble ca 40-50 cm høye – mens den ene rager langt, langt over alle de andre!

2011-07-15 (140)

Den er vel omtrent dobbelt så høy – den ene planten – og det er bare kjekt at det er variasjon også i veksten! Ryllikplanter sies å være kortlivede stauder, men de frør seg jo, så her får jeg bare følge litt med til neste år – og ikke rykke opp ryllikplanter i nærheten (før jeg eventuelt har sett hvilken farge de får)!

Her er lenke til ene blogginnlegget fra i fjor, der jeg skrev om sortene ‘Terracotta’ (som er terrakottafarget, naturlig nok) og ‘Walther Funcke’ (som er noe mørkere i fargen).

Det viser seg i sommer at ‘Walther Funcke’ nok har gitt seg etter to somre, og det er mulig ‘Terracotta’ også har gjort det, – men den har i det minste frødd seg slik at det kommer opp et par småplanter med lignende farge. Men også en som er nesten rent gul! Helt greit – ja, og så er det en del hvite småplanter der da, som ser akkurat ut som de som vokser i veikanten! (Og det kan godt være det er akkurat det det er også! ;))

Her er lenke til det andre innlegget, om da jeg sådde ‘Summer berries’.

Prøv ryllik! De er virkelig flotte å ha i blomsterbedet også – og på en tørr plass trives de veldig godt, så får det våge seg om de blir i én sommer, i to – eller flere! :)

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar